Hümbət Cavadov: GƏNC MƏŞQÇİ-MÜƏLLİMLƏRƏ METODİK TÖVSİYYƏLƏR.
Məşqçi-idmançi münasibətlərinə dair.
Hümbət Cavadov: Biz məşqçi-müəllim işinin nə dərəcədə çətin olduğunu həmişə hiss edir, məşqçilərin gündəlik məşqlərdə, təlim-məşq toplanışlarında, yarışlarda necə çətinliklərlə rastlaşdığını görür və hər bir kiçik qələbənin böyük zəhmətlə əsəb gərginliyi bahasına başa gəldiyini duyuruq. Ona görə də dəyərli məşqçilərimizin nəticələrini daim yüksək qiymətləndirir, onları alqışlayırıq. İdman məktəblərimizdə tələbkar, öz işini ürəkdən sevən və bu işdən zövq alan məşqçilərimiz az deyildir. Biz belə məşqçilərlə fəxr edir, onların qələbələrinə sevinirik.
Çox təəssüflər olsun ki, bütün məşqçilər belə deyillər. Bəzi məşqçilər tələbkarlığı başqa cür başa düşürlər. Belə məşqçilər gərgin vəziyyətlərdə, məşqlərdə, yarışlarda emosiyaya qatılaraq bəzən lazımsız ifadələr işlədirlər.
Nəticədə, belə məşqçilər, birinci növbədə, özlərini hörmətdən salmaqla yanaşı, təmsil etdikləri məktəbin reytinqini də aşağı salırlar. Belə hallara qəti yol vermək olmaz. Açığını deməliyik ki, belə məşqçilərin işə laqeyd yanaşması çox narahatlıq doğurur.
Bu cür məşqçilərə özlərinə qarşı tələbkar olmalarını məsləhət görürük. Onlar unutmamalıdırlar ki, hər bir uşaq zala vaxtını boş yerə keçirmək üçün deyil, nəsə öyrənməyə, idmanda müvəffəqiyyət qazanmağa, haçansa Avropa, dünya çempionatlarında və ya Olimpiya oyunlarında Azərbaycan bayrağını yüksəklərə qaldırmaq, himnimizi səsləndirmək arzusu ilə gəlirlər. Məşqçinin əsas məqsədi yüksək tərbiyə, keyfiyyətli təlim vermək və millətimiz üçün əsl vətəndaş yetişdirmək olmalıdır. Məşqçilər hər vasitə ilə məşqlərin maraqlı qurulması, səmərəli keçilməsi üçün bütün metodlardan baçarıqla istifadə etməyə çalışmalıdırlar. Müşahidə göstərir ki, eyni formalı məşqlər, məşqdə eyni hərəkətlərin və fəndlərin lüzumsuz təkrarı uşaqları tez yorur, onları bezdirir. Bu, məşqçinin zəif olduğunu göstərir və uşaqlarda məşqçiyə qarşı inamsızlıq yaradır. Belə məşqlər uşaqlar üçün maraqlı olmur, başqa sözlə, məşq öz marağını itirir, nəticədə uşaqlar tez-tez məşqi buraxmağa başlayırlar və nəhayət, belə maraqsız, məzmunsuz məşqlər tez bir zamanda uşaqlar üçün yüngül əyləncəyə çevrilir. Nəticədə, uşaq məşqi birdəfəlik atır.
Müşahidələr göstərir ki, uşaqların məşqdən uzaqlaşması məşğələlərin məhz birinci ilinə daha çox təsadüf cdlir. Məşqdən uzaqlaşmanın müxtəlif səbəbləri ola bilər. Etiraf etməliyik ki, ən əsası məşqlərin düzgün qurulmaması, maraqlı keçilməməsidir. Uşaqların məşqlərə cəlb edilməsi, məşqlərin günün tələbləri səviyyəsində qurulması üçün məşqçi daim axtarışda olmalıdır. Buna görə məşqçilər bütün yeniliklərlə maraqlanmalı, keçirilən yarışları izləməli, seminarlarda iştirak etməli, yığma komandaların məşqlərində olmalı, məşqlərdə metodiki vasitələrdən istifadə etməli, nəzəri biliklərini daim artırmalıdır. Məşqçilər məşqlərin maraqlı keçməsi üçün bütün bilik və bacarıqlarını sərf edərək məşğul olanların maraq dairəsini daim yüksəltməlidirlər. Onlarda güləşməyə böyük həvəs, ruh yüksəkliyi, məşq üçün şən əhval ruhiyyə yaradılmalıdırlar. Hər məşq yüksək səviyyədə təşkil edilməli, lazımi tələbkarlıqla keçilməli, məşqdə "özünəməxsus" komandalar verilməməli və düzgün olmayan ifadələr işlədilməlidir.
Verilən komandalar və ifadələr uşaqlarda müsbət emosiyalar yaratmalıdır. Əlbəttə, bütün bunlar uşaqların məşqdə fəallığını artırır, onlarda xoş əhval-ruhiyə yaradır. Əksinə, məşqlərdə eyni ifadələrin işlədilməsi və dönə-dönə, yerli-yersiz komandalar verilməsi uşaqların əhval-ruhiyyəsini aşağı salır, onları süstləşdirir, fəallığını azaldır, məşq etmək həvəsini öldürür. Uşaqlar verilən tapşırıqları çox həvəssiz yerinə yetirirlər. Məşqçilər, bu baxımdan, həmişə diqqətli olmalıdırlar. Qeyd olunan hallar İbtidai Hazırlıq Qurupunda (İHQ) özünü daha çox büruzə verir. Məşqçilər İHQ üçün illik iş planı tərtib edərkən məşğul olanların yaş qrupunu nəzərə almalı, öyrətmə prosesində təlimin prinsiplərinə əsaslanmalıdırlar. İbtidai hazırlıq qrupunun məşqçilərinə daha səbirli, uşaqlara qarşı diqqətli və mehriban olmaları məsləhət görülür.
Yadda saxlamaq lazımdır ki, ilk dəfə xalça üzərinə çıxan hər bir uşaq yeni bir aləmə qədəm qoyur. Yeni mühit fiziki və psixaloji cəhətdən hələ tam bərkiməmiş uşağa müxtəlif cür təsir edə bilər. Güləşməyə böyük arzu və istəklə gələn uşaq məşqçinin kiçik diqqətsizliyi və yaxud səhvi üzündən tez bir zamanda məşqdən uzaqlaşa bilər. Məşqçilərə bu dövrdə uşaqlara qarşı daha diqqətli, qayğıkeş və səmimi olmalarını məsləhət görürük. Əfsuslar olsun ki, bu, həmişə belə olmur. Etiraf etməliyik ki, bəzi məşqçilərin uşaqlara qarşı adi diqqətsizliyi, kiçik səhvi üzündən hər il yüzlərlə uşaq məşqlərdən uzaqlaşır.
Biz hər il uşaqları bölmələrə qəbul edərkən qəbul sınaq normalarının ödənilməsi zamanı və sonrakı məşq prosesində uşaqların orta məktəblərdən fiziki cəhətdən nə dərəcədə zəif gəldiklərinin, bədən tərbiyəsi və idman haqqında nəzəri biliklərdən xəbərsiz olduqlarının şahidi oluruq.
Məşqçilər belə uşaqlarla çox çətinlik çəkirlər. Demək olar ki, ibtidai hazırlıq dovründə məşqlər bütövlükdə uşaqların ümumi fiziki hazırlığının inkişafına yönəldilir. Etiraf etməliyik ki, belə məşqlərdə uşaqlar üçün çox da maraqlı olmur. Böyük həvəslə məşqlərə başlayan uşaq güləş texnikasını, fondləri tez bir zamanda öyrənməyə can atır, o öz qüvvəsini sınamaq, həmyaşıdları ilə güləşmək istəyir. Sözsüz ki, məşqçilərdən bu dövrdə böyük ustalıq tələb olunur. Əlbəttə, İHQ-da ümumi fiziki hazırlığa (ÜFH) xüsusi yer verilməlidir. Lakin, bununla yanaşı, nəzəri hazırlıq, XFH, texniki, taktiki hazırlıq, psixoloji hazırlıq da proqramda verilmiş saatlarla (illik plana əsasən) gündəlik məşqlərdə ardıcıl şəkildə, təlimin prinsiplərinə əsasən mövcud metod və vasitələrə tədris edilməlidir.
Müşahidələr göstərir ki, bir çox yeniyetmə idmançılar yarışlarda yüksək nəticələrin qazanmağa başladıqları bir dövrdə gözlənilmədən məşqçi-idmançı münasibətlərinin pozulması üzündən idmandan tez bir zamanda uzaqlaşırlar.
Burada konkret olaraq məşqçini və yaxud idmançını günahlandırmaq çox çətindir.
Əlbətdə belə xoşagəlməz hallarda məşqçi idmançını, idmançı isə məşqçini günahlandırır. Məşqçi idmançının qazandığı qələbələrdən “baş gicəllənməsi”, lovğalığı ilə günahlandırırlar.
İdmançı isə mıəşçini öz işini düzgün qura bilməsində, məşqçinin onunla düşündüyünü bəhanə edir.
Mənə elə gəlir ki, məqçi-idmançı münasibətlərində bir çox vacib amilləri vardır. Məncə buarda münasibətlərin pozulmasında sadəcə idmançının illərlə birgə görülən işi lazımınca qiymətləndirməməsi, məşqçini isə tələbkarlıqla yanaşı lazım gəldikdə güzəştə getməməsidir.
Etiraf etməliyik ki, məşqçi-idmançı münasibətlərinin düzgün qurulması, birinci növbədə, məşqçidən çox asılıdır. Məşqçi hər yerdə məşqlərdə, təlım-məşq toplanışlarında, yarışlarda və s. çox gərgin vəziyyətlərdə belə səbirli, təmkinli davranmalı yüksək mədəniyyət nümayiş etdirməklə yetirmələrinə nümunə olmalıdır. İdmançı isə, öz növbəsində, məşqçinin gözəl xüsusiyyətlərini əxz etməli, ona bənzəməyə çalışmalıdır. Məşqçilər unutmamalıdır ki, uşaqları yoldaşlarının qarşısında pərt etmək və ya ağır söz deməklə onu təhqir etmiş olur. Məşqçi, çalışmalıdır ki, idmançıların buraxdığı səhvləri onlara elə çatdırsın ki, onlar səhvi başa düşsünlər və nəticə çıxarsınlar. Görüşlərdə, yarışlarda yetirmələrinin zəif çıxışları və məğlubiyyəti zamanı məşqçinin idmançıya qarşı kobud rəftarı idmançının öz müəlliminə olan inanını qıra bilər. Ona görə də, belə məqamlarda məşqçilər daha səbirli və diqqətli olmalı, emosiyaya qapılmamalı, uşaqların qəlbinə yol tapmaq üçün ən optimal variant seçməyi bacarmalıdırlar. Əlbəttə, o, həmişə yetirmələrinin tərifəlayiq hərəkətlərinə qarşı diqqətli olmalı, onların yaxşı cəhətlərini nəzərdən qaçırmamalı, belə uşaqlan lazımınca tərifləməli və yoldaşlarına nümunə göstərməlidir. Müşahidələr göstərir ki, məşqçi-idmançı münasibətlərinin səmimi qurulması nəticəsində idmançı məşqçiyə daha da yaxın olur. O, bilmədiklərini məşqçidən çəkinmədən soruşur, idmançının öz fikrini ifadə etməsi və bacarığını göstərməsi üçün meydan açılır. Bütün bunlarla yanaşı, gənc məşqçi-müəllimlərə məsləhət görərdik ki, öz bilikləri ilə heç zaman kifayətlənməsinlər, daim öz üzərlərində çalışsınlar, yeniliklər axtarsınlar, dünya idmanında baş verən hadisələrdən xəbərdar olsunlar və nəhayət, nitq mədəniyyətini daim inikişaf etdirsinlər. Tanınmış rus pedoqoqu Uşinski tərbiyədə şəxsi nümunəni heç bir dərslik, heç bir əxlaqi nəsihət, heç bir cəza, heç bir rəğbətləndirmə ilə əvəz edilə bilməyən ecazkar qüvvə adlandırmışdır. Deməli, məşqçi-müəllimin şəxsi nümunəsi məşqin keyfiyyətinə də çox böyük təsir göstərir. Gənc məşqçi-müəllimlərə onu da bildirmək istərdim ki, məşqçinin uşaqlara hörmətlə yanaşması onlarda inam hissini də gücləndirir. O, həmişə çalışmalıdır ki, hər bir uşaq tək olmadığını, arxasında böyük bir kollektivin durduğunu hiss etsin. Məşqçi uşaqlara elə bir inam aşımalıdır ki, onlar bütün dünyanı dəyişməyə qadir olduqlarını hiss etsinlər. Yadda saxlamaq lazımdır ki, belə hişslər uşaqlarda şəxsi yaradıcılıq qabiliyyətini artırır. Məşqçi-müəllimlərin yetirmələrinə qarşı xeyirxah münasibətləri, hörməti, uşaqları olduğu kimi qəbul etməsi, onları daim dəstəkləməsi, bacarıqlarına inam vacibdir. Belə olan halda qarşıya çıxan problemlərin həllində məşqçinin göstərdiyi istənilən cəhdi yetirmələri tərəfindən yaradıcı bir fikir kimi qiymətləndiriləcəklər və onlar məşqçiyə ciddi və hörmətlə yanaşacaqlar. Təlimin psixoloji mühitinin məhz bu şəkildə dəyişdirilməsi halında uğursuzluq qorxusu, inamsızlıq hissi aradan götürülə və məşğul olanların idrak fəallğı məşq boyu lazımı səviyyədə qoruna bilər. Bu yanaşmanın əsas üstünlüyü real idrak fəaliyyətinə əsaslanan təlimdə nəzərdə tutulur. Bu da idrak fəaliyyətinin gedişində uşaqların təfəkküründə, gerçək ziddiyyətlərin həlli imkanlarına əsaslanır. Real ziddiyyətlərdən yaranan emosiyalar əqli ehtiyatların səfərbərliyini təmin edir, idrak fəaliyyətini şövqləndirir, diqqəti uzun müddət cəmləməyə imkan yaradır. Bütün bunlar, öz növbəsində, uşaqların iradi və mənəvi keyfiyyətlərinin inkişaf etdirilməsi, onlarda müstəqil düşünmə, müstəqil öyrənmək, öyrəndiklərinin mahiyyətini şüurlu surətdə başa düşmək, müstəqil fikir söyləmək bacarığı aşılayır.
Məşqçilər yadda saxlamadır ki, məşqlərin necə tələbkarlıqla keçirilməsindən asılı olmayaraq, öz fikrini söyləməkdə idmançılara həmişə sərbəstlik verilməlidir. Bu onların potensial imkanlarını üzə çıxarmaqda xüsusi rol oynayır. Məşqçi-müəllimlər hər vasitə ilə məşqləri bir-birindən maraqlı etməyə çaşmalı, süni problemli situasiyalar yarmaqla idmançıları düşünməyə vadar etməyi bacarmalıdırlar. Məşqlərdə yaxşı mənadan, mübahisəli məsələlər yaratmaqla dibatlar, diskussiyalar təşkil edilə bilər ki, bu da öz növbəsində, uşaqlara öz fikirlənni sərbəst ifadə etmələri, qarşılıqlı fikir mübadiləsi aparmalarına çox kömək edə bilər.
Hümbət Cavadov
Sərbəst güləş üzrə SSRİ idman ustası.
Şəffaflıq.az
Facebook-da paylaş